Gastvrijheidsconcept

Geluk is… eten & drinken in een gastvrije omgeving

Het is tijd voor verandering! Ouder worden we allemaal, met het verstrijken van de tijd gaat dat helemaal automatisch. Zonder dat je hier iets voor hoeft te doen. Als hofleverancier van alles wat met eten & drinken te maken heeft, doen wij er alles aan om een bijdrage te leveren aan het Gelukkig ouder worden.

Naast lekker eten & drinken is gastvrijheid een belangrijke factor voor het Gelukkig ouder worden. Met ons ‘Gastvrijheidsconcept’ ondersteunen wij zorginstellingen bij het verhogen van de gastvrijheid. Geen enkele zorginstelling is hetzelfde en daarom is ook geen enkel traject hetzelfde. Het doel is om samen met de zorginstelling de gastvrijheid te verhogen op basis van tastbare stappen.

 

Het Gastvrijheidsconcept

In de basis bestaat het Gastvrijheidsconcept uit 6 verschillende thema’s. De thema’s worden ingezet om op een duurzame manier gastvrijheid te implementeren en borgen binnen de zorginstelling.

– Scholing

– Management

– Taakverdeling

– Presentatie & ambiance

– Overleg

– Variatie

De thema’s zijn opsplitst in 5 fases. Bij iedere fase ontvangt de locatie ‘Gastvrijheidshartjes’ als bewijs van het gastvrije gedrag op de locatie. Bij het behalen van alle vijf de Gastvrijheidshartjes zijn de fases doorlopen. Daarmee is het concept succesvol geïmplementeerd. Uiteraard is gastvrijheid geen project met een einde. Gastvrijheid vraagt om constante aandacht van de medewerkers. Uiteraard wordt de ervaring van de bewoner/cliënt en de bezoekers tijdens het traject in kaart gebracht.

 

Sabina Koolmees aan het woord |Coördinator diensten bij Aafje

‘Met het Gastvrijheidsconcept komt alles samen. Het concept sluit goed aan op zowel de visie van de locatie en mijn eigen visie over gastvrijheid. Het is heel prettig om een begin en een eind te hebben. De duidelijke kaders en de mijlpalen zorgen ervoor dat het goed te sturen is. Het doel is voor mij en de medewerkers in de brasserie overzichtelijk.

Voor een gastvrije omgeving is een goed team erg belangrijk. Je werkt dan ook eerst aan het versterken van het team voor je andere gastvrijheidsonderwerpen implementeert. Het concept werkt erg verbindend. De medewerkers zijn zich bewust van de gastvrijheid en zetten de nodige stappen om gezamenlijk het einddoel te halen. Inmiddels attenderen medewerkers elkaar op eventuele verbeterpunten om het samen nog beter te doen. Dat is echt fijn om te zien.

De medewerkers hebben het voordeel dat het duidelijk is wat het management van ze verwacht en welke stappen we samen moeten zetten om het doel te halen. Om samen te werken aan de ontwikkeling is er een E-learning en worden er workshops georganiseerd. We hebben een informeel teamoverleg geïmplementeerd om op een laagdrempelige manier het gesprek aan te gaan over de gastvrijheid. Denk aan dingen die we anders kunnen benaderen, uitdagingen die de medewerkers zien maar ook heeft iedereen tijdens dit overleg de ruimte om ideeën te delen voor het verhogen van de gastvrijheid. De inbreng van eigen ideeën en de realisatie hiervan vind ik erg belangrijk, het zorgt namelijk voor een hoge betrokkenheid!

Om van het moment gebruik te maken hebben we gekozen voor een aantal aanvullingen op het concept, zoals extra workshops, een verspillingsmeter en een structureel tevredenheidsonderzoek. Met deze aanvullingen ontstaat nog meer bewustwording en het geeft ons de handvaten om structureel te werken aan de gastvrijheid.

 

Gastvrijheid bij jou op locatie

Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden bij jou op locatie of wil je direct aan de slag? Neem dan contact op met Léon Koppes. Léon komt graag bij je langs voor een kop koffie, dan heeft hij direct een idee hoe gastvrij jullie locatie is.