Derde ster Lean & Green
Met trots delen wij dat Holland Food Service de 3e ster heeft behaald van Lean & Green NL, hét erkenningsprogramma voor CO2-reductie in transport en logistiek. De 3e ster is een fantastische erkenning voor de verduurzaming binnen onze logistieke processen en het transport naar diverse zorginstellingen in Nederland.
“Wij zijn een familiebedrijf en bestaan al meer dan 130 jaar. Geluk is voor ons dan ook duurzaam en circulair ondernemen, zodat wij en toekomstige generaties kunnen blijven genieten van lekker eten en drinken.”
– Giovanni Pili, vestigingsmanager Holland Food Service
Derde Lean & Green ster
Ook op het gebied van transport worden duurzame keuzes gemaakt. Holland Food Service begon in 2018 met het Lean & Green-traject en behaalde in 2019 de eerste ster.
Holland Food Service bleef niet stil zitten en heeft vervolgens nog diverse maatregelen genomen om te verduurzamen. Zo is de transportplanning aangepast, worden slimme routes ingezet, en wordt er gebruik gemaakt van alternatieve brandstof (HVO20). Hierdoor wordt iedere kilometer zo efficiënt mogelijk gereden zodat Holland Food Service landelijk op een duurzame manier zorginstellingen op locatie weet te bereiken.
Ook zijn er stappen gezet in ketensamenwerking met partner Renewi voor de retournamen van kunststofverpakkingen en liggen er zonnepanelen op het pand. Met succes, want op 1 november mocht Holland Food Service direct haar derde Lean & Green ster in ontvangst nemen. Dit betekent een CO2-reductie van 17%.
Ook de eisen voor datakwaliteit nemen een flinke sprong waarmee Holland Food Service alle data op het gebied van duurzaamheid steeds uitgebreider kan verzamelen, verwerken en analyseren. Op deze manier kan Holland Food Service blijven sturen op duurzaamheid. Tevens is dit noodzakelijk om de Lean & Green sterren te mogen ontvangen en behouden.
“Zet een stip op de horizon en ga aan de slag. Je staat ervan te kijken hoeveel impact je als organisatie kunt maken. Zeker als je de samenwerking opzoekt binnen je keten.”
– Giovanni Pili, vestigingsmanager Holland Food Service
De toekomst
Met de derde ster op zak blijft Holland Food Service zich richten op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Voor de toekomst en het behalen van de 4de ster, staan optimalisatie van bedrijfsprocessen. Daarnaast staat het elektrificeren van het wagenpark op de agenda. De eerste elektrische vrachtwagen wordt in 2025 aan het wagenpark toegevoegd. Ook wordt er op termijn naar alternatieve energiebronnen gekeken, wat momenteel nog een uitdaging is vanwege de netcongestie.
“Samen met onze relaties en partners blijven we bouwen aan een duurzamere toekomst!”
– Giovanni Pili, vestigingsmanager Holland Food Service